رد پای تبعیض در رتبه بندی معلمان

رتبه بندی

نوای گیلانغرب :طرح رتبه بندی معلمان که بر اساس مفاد سند تحول بنیادین و به منظور رفع تبعیض  بین فرهنگیان و سایر کارکنان دولت، در زمان دولت دهم  تهیه و فروردین ۱۳۹۳ راهی مجلس شده بود به دلیل ایجاد بار مالی برای دولت و به استناد اصل ۷۵ قانون اساسی مورد موافقت قرار نگرفت تا اینکه در آخرین روز های وزارت حمید رضا حاج بابایی  اصلاح گردید .

با این قید که قرار بود معلمان هم از نظر علمی ارتقاء یابند و هم اینکه ۷۰ درصد حقوق اساتید دانشگاه را دریافت نمایند ولی با اتمام دولت دهم فرصت اجرای این طرح از حاج بابایی گرفته شدو تحویل علی اصغر فانی گردید و فانی طبق معمول بدون کارشناسی و اظهار نظر های متناقض  بالاخره زمان اجرای این طرح را به مهرماه واگذار نمود با این تفاوت که اینبار دیگر رتبه بندی نبود بلکه اجرای بخشی از قانون خدمات کشوری است، قانونی که تبصره یک ماده ۶۵ آن و همچنین ماده ۵۰ برنامه پنجم توسعه فقط برای آموزش و پرورش درست اجرایی نشد.

ولی واقعیت مطلب این است که هر چقدر به مهرماه نزدیک ترمی شویم نا کارامدی این طرح مشخص تر و ناامیدی معلمان به محقق شدن خواسته هایشان بیشتر می شود چرا که رد پای تبعیض هنوز هم در جای جای اظهارات متولیان آموزش و پرورش به چشم می خورد.

الف:عدم شمول طرح برای بازنشستگان قبل از مهر

تصور کنید معلمی که ۳۰ سال تمام خدمت کرده و هر ساله به امید بهتر شدن وضعیت معیشتی و شان اجتماعی، سال را به پایان رسانده است . امروز درست چند روز مانده به اجرای طرح به اصطلاح رتبه بندی  معلمان یعنی در شهریور ماه بازنشست می شودو تکلیفش مشخص نیست که آیا حقوق باز نشستگی و پاداش پایان خدمتش براساس این طرح سنجیده می شود یا خیر؟

ب:عدم مشمولیت معلمان کم سابقه

بدون شک اولین گروهی که براساس اظهارات مسئولین آموزش و پرورش هیچ سهمی از رتبه بندی معلمان نمی برند معلمان تازه استخدام شده هستند. که قطعا با امید و آرزو این شغل را انتخاب کردنداما آنچه که واضح و آشکار است این معلمان جوان نباید منتظر افزایش حقوق باشند وبا همان انگیزه قبلی باید مهر را با مهربانی شروع کنند.

ج: افزایش تبعیض بین معلمان

آنچه که در دولت قبل برای رتبه بندی معلمان در نطر گرفته شده بودارزش گذاری کار معلم وکم کردن فاصله دریافتی فرهنگیان با سایر کارکنان دولت بود و معلم با توجه به مدرک تحصیلی و….حقوق دریافت می کرد اما آنچه که در حال وقوع است نه تنها این تبعیض کمتر نمی شود بلکه این فاصله فقط در بین معلمان بیشتر می شود . بطور مثال در پایین ترین رتبه یعنی پایه تقریبا چیزی در حدود ۱۵۸ هزار تومان به حقوق معلم اضافه می گردد که با کسر ۱۰ درصد مالیات و۹ درصد باز نشستگی چیزی در حدود ۱۲۸ هزار تومان نصیب معلم با رتبه پایه خواهد شد و در رتبه عالی با همین وضعیت چیزی در حدود ۴۲۹ هزار تومان خواهد شد.

در شبکه های اجتماعی مطلبی از صدر اعظم آلمان پخش شده بود با این مضمون که چرا حقوق معلمان در آلمان خیلی زیاد است و مرکل در جواب گفته بود: “چطور ممکن است حقوق کسی که چون شما را تربیت کرده است با حقوق شما برابر باشد”.

گذشته از صحت و سقم این مطلب  از زبان صدر اعظم آلمان جمله قابل تاملی است؛ با توجه به مطالب ذکر شده به عنوان یک معلم از مسئولین آموزش و پرورش ونمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم با بررسی مجدد موضوع رتبه بندی معلمان، سایه شوم تبعیض را پاک کنندچرا که این طرح با این کیفیت نه تنها باعث آرامش معلمان نخواهد شد بلکه دیوار بی اعتمادی را بلندتر خواهد کرد.

نویسنده: یک معلم

مطالب مرتبط

مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

2 دیدگاه برای “رد پای تبعیض در رتبه بندی معلمان”

  1. علی می‌گه:

    اون معلم المانی با معلم ایرانی فرق دارد معلمهای ایرانی همشان سرکلاس شرطی بازی میکنند و سرشان تو گوشی است و فیلم نگاه میکنند

  2. مهگل(گیلانغربی) می‌گه:

    علی جان، ببخشیدمعلمان سر کلاس با گوشی شان فیلم نگاه نمی کنند بلکه با ماشین حساب گوشی شان عقب افتادگی قسط وام و قرض و کرایه خانه شون را محاسبه می کنند.

پاسخی بگذارید


پنج − 1 =

آمارگیر وبلاگ