رنگ فرم لباس مدارس اجباری یاباسلایق دانش آموزان!

یاداشت مدیر مسول / علی احمدپور

نوای گیلانغرب:چالش تنوع لباس مدارس یکی از دغدغه‌های مهمی است که هرساله شهریورماه اولیای دانش‌آموزان را درگیرمی‌کند و چندسالی است که تعیین لباس فرم برای مدارس با الگوی مشخصی برای هر مدرسه وجود دارد، این امر می‌تواند ابعاد مثبت و منفی را در برگیرد که بستگی به شرایط دانش آموز دارد

طراح پوشش لباس که  ازسال ۹۲ با هدف هماهنگ ویک دست کردن لباس فرم و تقویت عفاف وحجاب وجلوگیری از پوشش رنگارنگ در مدارس به اجرا در آمده است با شروع آغاز سال تحصیلی به یکی از دغدغه های مهم برای دانش آموزان واولیاتبدیل شده است امااین طرح دارای معایبی است که باید موردبازنگری شود  چرا که در این بین علاقه مندی ونیاز روانی دانش آموزان درنظر گرفته نشده است درصورتی که رنگ وطراحی لباس بایدبه گونه ای باشدکه سلیقه  دانش اموزان مدنظر قرار گیردچراکه از دیدگاه متخصصان امررنگ بانشاط رابطه مستقیم با شادمانی دارد و موجب بروز هیجان در دانش آموزان درکودکی ونوجوانی وحتی جوانان خواهد شد

انتخاب رنگ لباس توسط مدیران ویابا نظارت مستقیم ادارات آموزش وپرورش هر منطقه بدون توجه به سلایق دانش آموزان حساسیت های را بدنبال داشته  و متاسفانه دیده شده که برخی ازمدیران رنگ های بی خاصیتی مانند سرمه‌ای، طوسی و خاکستری را انتخاب که چنیین رنگ های کسل کننده ای  تاثیر مستقیمی بر روحیه دانش آموزان دارد واستفاده از رنگ‌های شاددرجهت افزایش قوای روحی وهوشی آنان تاثیر مثبت دارد واگر نظر خواهی از دانش آموزان درسطح  مدارس شود می بینم بیشتر دانش آموزان از رنگ لباس خود خوششان نمی آید یا بهتر بگوییم وباب میل آنان نیست  وعموما به عنوان یک لباس اجباری تلقی و مطابق با ذائقه وسلیقه  آنان نمی باشد

مدیران مدارس گاها پارچه های رابرای لباس فرم دانش آموزان انتخاب می کنند که دربازار آنچنان بی کیفیت ورنگش نامناسب است که کمتر کسی از آن رنگ برای پوشش استفاده  می کند چننین استنباط می شو دپارچه های بی کیفیتی که روی دست تولید کنندگان وفروشندگان مانده است مدیران باخیاطی ها ومغازه های طرف قرارداد بسته درصورتی که  دانش آموزان نیاز به رنگ با نشاطی دارند نه هر  رنگی که  به آنان تحمیل شود که چنیین موضوعی  دراین سالهای اخیر بعنوان یک چالش برای دانش آموزان واولیا نیزمبدل شده است وچه می شد که لباس‌های دانش آموزان  با مشارکت  وسلیقه آنان ومطابق با فرهنگ هر بومی وسنتی  هر منطقه استفاده شود

البته تغییر هرساله این لباس ها هم برای خانواده ها به لحاظ مالی مشکل سازخواهد بود وهم اینکه تغییر هر ساله فرم مدارس نوعی اسراف است وپس ازپایان مدرسه  این لباس بدون استفاده خواهد ماند ودرواقع  بار مالی به خانواده ها تحمیل می کند

 به هرحال پوشش  لباس فرم درمدارس مزایا و معایبی دارد که نیاز به بررسی دقیق تری از سوی کارشناسان آموزش‌وپرورش  دارد چالش های ازجمله بار مالی،جذابیت رنگ  وبرداشتن بازارسیاهی که شاید در فروش لباس مدرسه ایجاد شده، جلوگیری بعمل آید که این امر  نیازمند توجه جدی وزارت آموزش و پرورش بعنوان متولی تعلیم وتربیت کشور است

مطالب مرتبط

مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

پاسخی بگذارید


+ چهار = 5

آمارگیر وبلاگ