چگونگی شکست دادن افکار مزاحم و تکراری وراههای مقابله با آن

شاپور

نوای گیلانغرب :تحقیقات نشان داده است که سرکوب تفکرات، کارآیی ندارد. پس چگونه می توان افکار مزاحم تکراری را متوقف کرد؟
هنگامی که افکار مزاحم در ذهن انسان گیر می کند باعث ناراحتی او می گردد. این امر می تواند از یک اشتباه در کار باشد یا هر چیز دیگری که باعث اضطراب، نگرانی و ترس شود. شهودی ترین روش برای مقابله با افکار مزاحم؛ سرکوب آنهاست که ما با استفاده از فشار، سعی در بیرون راندن آنها از ذهن خود داریم.
متاسفانه؛ بسیاری از مطالعات علمی ثابت کرده اند که روش سرکوب افکار نه تنها کارآیی ندارد، بلکه باعث بازگشت آنها با شدت بیشتری نیز می گردد. برای انسان؛ تکرار تجربیات بیهوده و بی نتیجه، بسیار کسل کننده و رنج آور است. پس چه گزینه های دیگری برای رهایی از افکار مزاحم وجود دارد؟ دراین خصوص می توان گفت که برای سرکوب اندیشه مزاحم چندین روش نیرومندرا تزریق نمودبسیارکارسازاست به جهت مقابله با افکار ناخواسته و تکراری،شایان ذکراست مهمترین مولفه های این افکار مزاحم هشت فراینداست که می توان بطورگذارا به شرح اوناپرداخت
تمرکز بروی حواس پرتی:
گرایش طبیعی انسان در هنگام تلاش برای خاموش کردن ذهن و تمرکز بروی یک موضوع خاص، این است که بروی موضوعات دیگر فکر می کند یا بقول معروف؛ حواس انسان پرت می شود. ذهن در اطراف و به صورت سرگردان به دنبال موارد جدیدی است که بروی آنها متمرکز شود و نه آنچه که مورد نیاز در آن لحظه است.
پرت اندیشی کارآیی ندارد، با این حال؛ مطالعات نشان داده اند که اگر بروی یک چیز منحرف شوید بهتر از آن است که ذهن شما سرگردان باشد، زیرا که سرگردانی بی هدف ذهنی با ناخشنودی همراه خواهد شد. پس بهتر است که بروی یک موضوع تمرکز کنید، مثلا؛ یک قطعه موسیقی یا یک برنامه جالب تلویزیونی.
جلوگیری از استرس:
یکی دیگر از روش های شهودی برای اجتناب از افکار ناخواسته تکراری، تحت فشار قرار دادن خودمان است. در اینجا ایده این است که؛ شتاب و عجله مقدار کمی انرژی روحی برای رهایی از افکار مزاحم صرف می کند. تحقیقات علمی نشان می دهد که این رویکرد نادرست است. در واقع؛ مانند حواس پرتی، استرس نیز باعث بازگشت قوی تر افکار مزاحم می شود. بنابراین، از این روش برای جلوگیری از افکار ناخوشایند نباید استفاده کرد.
به تاخیر انداختن اندیشه برای بعد:
در حالی که تلاش مداوم برای سرکوب اندیشه های مزاحم باعث بازگشت شدیدتر آنها می شود، پژوهشگران در تحقیقات خود از کسانی که افکار مضطرب دارند، خواستند که نگرانی خود را به مدت نیم ساعت به تعویق اندازند. برخی مطالعات نشان دهنده آن است که افراد این کار را به عنوان مرحله جانبی سرکوب اندیشه های مزاحم می شناسند.
بنابراین، نگرانی خود را برای مدت معینی به تاخیر اندازید و احتمالا این روش به راحت شدن ذهن شما در این مدت کمک خواهد کرد.

نویسنده : شاپور جعفربیگی

مطالب مرتبط

مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

2 دیدگاه برای “چگونگی شکست دادن افکار مزاحم و تکراری وراههای مقابله با آن”

  1. سارا کریمی می‌گه:

    باسلام؛ احسنت مطالب رو مطالعه کردم بسیار ارزنده ودرخور و تحسین برانگیزبود .از مدیر فعال و پرتلاش نوای گیلانغرب هم بسیار سپاسگزاریم به خاطر درج مطالب و اخبار بسیار مفید ایشان.خداقوت

  2. شایان می‌گه:

    دروداستاد جعفربیگی مطالب رو خوندم بسبار متین وباارزش بود انشاءالله درسایه الطاف الهی همیشه موفق ومویدومنصورباشید.

پاسخی بگذارید


نُه − 2 =

آمارگیر وبلاگ